EarMaster Cloud licenser

Cloud kan oversættes til "skyen". At noget ligger i "Skyen" betyder, at det ligger på en server et sted i verden. Serveren kan bruges af alle, der har et brugernavn og et password. Dermed kan fx opgaver og besvarelse deles mellem lærere og elever.

Klik og se en kort, engelsk video om opsætningen af en Cloud-konto

Opret en EarMaster Cloud konto

  1. Gå til internetadressen https://cloud.earmaster.com og vælg "Sign up".

  2. Udfyld formularen for at oprette en EarMaster Cloud konto for din skole.
    Du vil få brug for din Credits code for at gør dette. Du finder den enten på et papir i æsken, eller du har fået den tilsendt med email.
    Det, du er ved at oprette, er en Cloud administrationskonto.
    Nedenfor beskrives, hvordan EarMaster Cloud brugerne oprettes. EarMaster Cloud brugerne kan ikke logge ind på administrationskontoen.

Opret elever og fordel dem i klasser

A)  Hvis du har en CSV-fil for hver klasse af elever
...kan du oprette brugerne og tildele dem en klasse i én og samme operation.

  1. Opret alle de klasser, du har brug for. Det gør du sådan:
    Vælg Classes i menuen øverst på siden. Hvis menuen ikke ses, er det fordi dit browservindue er for smalt. Klik på denne knap for at se menupunkterne:
    Klik på knappen Create new class, skriv navnet på klassen, klik på Save.
    Fortsæt indtil alle klasser er oprettet.

  2. Vælg punktet Manage Users > upload a user list, og vælg fanebladet Class assignment.

  3. Klik på Gennemse... for at finde din CSV-fil med elever og vælg en af de klasser, du har oprettet tidligere.
    (En CSV-fil skal have dette format: navn,email eller fornavn,efternavn,email.
    Filen skal være gemt i UTF-8 format. Det er lige meget om den hedder .TXT eller .CSV til "efternavn".
    I Windows kan du bruge Notepad (Notesblok) til at lave filerne med. Når du gemmer skal du vælge "Kodning" til at være UTF8 (står lige til venstre for [Gem]-tasten.
    I Macintosh operativsystem kan du bruge TextEdit til at lave filerne med. Mac gemmer normalt i UTF8-kodning, men du kan ikke være sikker på at der gemmes i rent text-format. På nyere systemer gemmes der som udgangspunkt i RTF-format. Vælg indstillinger og sæt default filformat til text.
    CSV = Comma Separated Values – eller på dansk: Kommasepareret fil
    .

  4. Klik på knappen Upload, og se en oversigt over de ændringer, du er ved at lave.

  5. Når du har set, at CVS-filen bliver læst korrekt, kan du klikke på Process. Dette vil sende en email til alle de elever, som du har oprettet. I mailen vil være ven vejledning til at downloade EarMaster og elevens personlige login informationer vil være indeholdt i emailen.

B)  Hvis du har en CSV-fil med alle eleverne
...kan du oprette dem først og siden inddele dem i klasser.

  1. Vælg punktet Manage Users > upload a user list, og vælg fanebladet Replace user database.

  2. Klik på Gennemse... for at finde din CSV-fil med elever.
    Se vejledning til at oprettet en CVS-fil ovenfor under punkt A) 3.

  3.  Klik på knappen Upload og se en oversigt over de ændringer, du er i færd med at lave.

  4. Når du har set, at CVS-filen bliver læst korrekt, kan du klikke på Process. Dette vil sende en email til alle de elever, som du har oprettet. I mailen vil være en vejledning til at downloade EarMaster og elevens personlige login informationer vil også være indeholdt i emailen.

  5. Du kan lade lærerne oprette klasser og fordele eleverne i dem fra EarMaster programmet, eller du kan gøre det direkte i dette internet kontrolpanel. For at fordele eleverne til deres klasser nu, gør du følgende...

    1. Opret de klasser, du har brug for. Se punkt A) 1. ovenfor.
    2. Gå til menupunktet Manage Users > Manage user class assignment
    3. For hver bruger skal du klikke på den klasse, som brugeren skal tilhøre (en elev kan tildeles flere klasser).

C)  Hvis du ikke har en CSV-fil med eleverne
...kan du oprette hver enkelt manuelt i internet kontrolpanelet. Se vejledning nedenfor.
Det vil dog være hurtigere først at lave en CVS-fil, hvis blot der er nogle få elever at oprette.
Se vejledning til at oprettet en CSV-fil ovenfor under punkt A) 3.

Opret elever manuelt

For at oprette brugere en ad gangen, skal du gå til menupunktet Manage Users > Manage Users og klikke på knappen Create.

Udfyld formularen. Vælg et brugernavn for eleven (helst en kort form af brugerens fulde navn), og vælge brugerens status under punktet Role. Det kan være enten Student eller Teacher (elev eller lærer). Samme sted kan eleven tildeles en klasse.
Klik på Save. Der sendes nu en email til brugeren. I mailen vil være en vejledning til at downloade EarMaster og elevens personlige login informationer vil være indeholdt i emailen.

Opret lærere

Lærere håndteres uafhængigt af elever, så upload af elever vil ikke påvirke eller slette lærere.
Lærere oprettes manuelt. Se vejledningen ovenfor og husk at sætte status (Role) til Teacher.

Hvad sker der nu?

Alle brugere har nu modtaget en email med de nødvendige information for at kunne gå i gang med at bruge EarMaster. Du kan til enhver tid gå til web kontrolpanelet for at oprette eller slette elever og lærere.
Du kan også se, hvor mange dage, du har tilbage med din nuværende Cloud Credit. Antallet af tilbageværende dage opdateres dynamisk.

Måske vil du i næste semester uploade en helt ny liste af elever. Hermed slettes alle elever, som ikke længere er på listen og nye vil blive oprettet. Alle brugere, som allerede eksisterer i skyen (the Cloud) vil ikke blive ændret, og de vil bibeholde deres resultater og indstillinger.

Her ses Cloud administrationskontrolpanelet – også kaldet et Dashboard på engelsk eller på dansk et såkaldt "Instrumentbræt".

Cloud-licens på en skole-computer

Hvis en skole har EarMaster installeret fast på en eller flere at skolens computere, og eleverne også skal kunne bruge deres Cloud-login her, så skal man lige lave en mindre indstilling, så eleverne bliver spurgt om deres Cloud-login ved start af EarMaster.

Gå til menuen Funktioner > Systemadministration...
Nedenstående vindue dukker op. Vælg at Login skal ske med Cloud login.
Du kan med fordel også skrive navnet på Skolekontoen ind her, da eleven så slipper for at gå og huske på den også.