Skærmkopi – når du har brug for support

Et billede af din skærm, siger mere end tusind ord.

Lav et billede af et vindue eller et udsnit af skærmen

Vi kan bedre hjælpe, hvis du sender os et illustrativt billede sammen med din fejlbeskrivelse.

Mac

Metode 1-3 gemmer billedet på skrivebordet som en fil ved navn "Skærmbillede...".
Metode 4 gemmer et udsnit i klipbordet. Det er min anbefaling. Det er mest praktisk.

  1. Hele skærmen:
    Cmd + Shift + 3

  2. Et vindue:
    Cmd + Shift + 4. Tryk på Mellemrumstangent. Klik på et vindue.

  3. Udsnit af skærmen:
    Cmd + Shift + 4. Træk en firkant med musen.

  4. Udsnit af skærmen til klipbord:
    Cmd + Ctrl + Shift + 4. Træk en firkant med musen.
    Det markerede område lægges i klipbord og kan indsættes i fx en email eller et Facebook opslag med Cmd + V

Mac-brugere kan også lave en video af skærmen med Cmd + Shift + 5:

Windows

  1. Et PC-tastatur har en taste oppe i højre hjørne, hvorpå der står "Print Screen".
    Tryk på denne taste, og der gemmes et billede af hele skærmen på klipbordet.
    Efterfølgende kan billedet sættes ind i alle dokumenter, email osv med Ctrl + V.

  2. Man har sjældent brug for et billede af hele skærmen.
    Lav et billede af det vindue, der er øverst med tasterne Alt + Print Screen.

  3. Endnu bedre er et udsnit af skærmen, hvor du kun viser dét, der er relevant for løsningen af dit problem. Tryk på Windows-tasten + Shift + S
    Klik og træk en firkant uden om det område, du vil kopiere ind på klipbordet.
    Billedet kan nu indsættes i fx. en email eller et Facebook opslag med Ctrl + V.

Lad være med at bruge din smartphone

Her er eksempler på ovenstående måder at tage skærmbilleder på..

Først et foto med iPhone, så hele skærmen, derefter et vindue og endelig et udsnit:

Kunden skriver:
Når jeg klikker på "Use license", får jeg en fejlmeddelelse: "Server cannot be reached".

Hvad er det, kunden klikker på? Det er gnidret og svært at se.
Så er det lidt bedre i næste billede. Men det er stadig for småt.

Her har kunden i stedet gemt et billede af selve det vindue, som hun har et problem med.
Nu kan man faktisk se den orange knap, som der står "Use license" på.

Og endelig har kunden brugt klippe-værktøjet i Windows eller Mac og har gemt et udsnit af det, der har relevans: