Support, Tips & Tricks til Sibelius

Her er Avid's egen online Sibelius support (klik)
...her kan du fx skrive den fejlmeddelelsen, du får, og så vil du ofte få svaret på dit problem.

Tlf.-support: ring til Sibelius i London på +44 1753 658585 mellem kl 10 og kl 18 (dansk tid).

Problemer med at aktivere

Hvis Application Manager af en eller anden grund (netværksproblemer, firewall etc.) ikke kan aktivere Sibelius online (automatisk), kan du prøve at aktivere manuelt via "Offline" aktivering. 

Du skal ind under fanebladet "Licensing".
Her klikker du på det øverste, hvide felt og vælger "Offline". Følg vejledningen på skærmen.

 I praksis skal man tage de ID'er, der vises i billedet og skrive dem ind på www.avid.com/license.
Når det er gjort, får man leveret enten et tal, man skal kopiere tilbage i Application Manager, eller man kan få det leveret som en fil, som man skal åbne med Application Manager.  

Lykkes det dig alligevel ikke at aktivere med denne mulighed, så skal du kontakte producenten Avid via deres kontaktformular til registreringsproblemer, (se nedenfor).

Registreringsproblemer generelt

Kontaktformular til registrerings- og aktiveringsproblemer:
http://avid.force.com/Support/RegistrationCaseCreation

Formularen er delt op i to, men i første omgang ser du kun den venstre del af den.
Her nedenfor er de to dele vist ved siden af hinanden.
Du skal udfylde venstre side og klikke på [Submit my question] for at højre side dukker op.
Klik på [Send], når du er færdig med at udfylde.
 


Mistede registreringer

Hvis din computer er stjålet eller gået i stykker eller Sibelius er slettet inden du nåede at deaktivere, kan du få Avid til at "nulstille" din licens, så du igen har en eller flere aktiveringer at tage af.
Brug ovenstående formular.

Antal aktiveringer

Med en enkeltbruger Education eller Pro-version kan du aktivere Sibelius på to computere, forudsat at du selv er bruger af begge computere.
Du kan installere på alle de computere, du vil, men altså kun bruge (aktivere) programmet på to computere samtidig. Du kan flytte aktiveringen mellem computere.

Hvis du skal flytte Sibelius til en anden computer, eller hvis du skal geninstallere computeren, formatere harddisken eller foretage andre gennemgribende ændringer, så skal du starte med at deaktivere Sibelius før du afinstallerer eller sletter programmet (eller harddisken).
Med Avid's Application Manager vælger du "Deactivate". Så bliver din licens sat på ”stand-by”.
Herefter kan du (installere og) aktivere Sibelius på en anden maskine.

Genstart din computer

Mange notebook-brugere lukker sjældent deres computer helt ned. Hvis du har et problem, så prøv først at genstarte din computer. Det hjælper nogle gange på aktiveringsproblemer.

Ingen lyd?

Der er mange indstillinger, der påvirker lyden.
Prøv i første omgang dette, hvis lyden pludselig er forsvundet fra Sibelius (windows):

Gå til menuen "Play". Klik på "Configuration" i venstre side og vælg "General MIDI (Basic)"

Det er ikke meningen, at du skal bruge "General MIDI" (det lyder forfærdeligt), men denne indstilling fungerer "altid", så den er god at teste med.

Hvis du heller ikke får lyd med General MIDI, så klik på den lille "pil ned", som er lige under "Mixer".

Der er en lille Test-knap nederst i midten. Prøv den.

Nederst til venstre i vinduet skal du klikke på knappen [Audio Engine Options...]

Her kan du vælge det lydkort, som Sibelius skal bruge til at sende lyden til dine højttalere.
Der kan være mange muligheder, og det er sikkert kun én af dem, der fungerer.
Prøv dem fra en ende af. Hver gang, du har valgt en ny, skal du tilbage til det forrige vindue for at bruge Test-knappen.

Hvis ingen af de valgte "Interfaces" giver lyd fra sig, så åbn Windows-mixeren for at se, om der skulle være skruet ned for Sibelius. Windows mixeren finder du ved at højreklikke på det lille, hvide højttalersymbol, som du finder lige til venstre for uret nedert i højre hjørne af Windows skrivebord.
Højreklik på ikonet og vælg "Åbn lydstyrke". Tjek, at der er skruet op for "Sibelius".

Flerbruger versioner

Leveres til et antal brugere fra 5 stk. og op.
Alle licenser i en flerbruger-pakke har det samme System ID og Activation ID. Installation og aktivering foregår på samme måde som ved enkeltbrugere, men oplysninger om brugerens/ejerens navn, adresse, email m.m. skal kun opgives, når man opretter en konto eller logger ind på en eksisterende konto hos Avid og registrerer den første af licenserne.
Alle brugere henter program og ID'er via den oprettede konto hos Avid.

De efterfølgende licenser vil automatisk få tildelt samme bruger/ejeroplysninger, og det er derfor vigtigt at den første licens registreres med institutionens/skolens navn, adresse og email.

Nomenklatur for serienumre til og med v.7.02

SCEE og SCME = Education
SCEP = Pro
SCEM = (Multiseat-) flerbruger-licens
SCEF = 5-bruger.

Fra og med v.7.1 bruges der ikke længere serienummer, med i stedet System ID og Activation ID.
Samtidig kræves det, at man opretter en konto hos producenten Avid.

Tilbage til Indigo 2's produkter